LOGOUT
Býval jsem mladistvým lamerem.

Kdy přesně se to stalo ?

"V tu chvíli nevnímal vzdálenější zvuky a poslouchal žvanění, jež se linulo z obrazovky. Ukázalo se, že se dokonce konaly manifestace, kde se děkovalo Velkému bratrovi za zvýšení přídělu čokolády na dvacet gramů týdně. A to teprve včera, uvažoval, bylo oznámeno, se se příděl snižuje na dvacet gramů týdně. Je možné, že to zbaštili, dřív než uplynulo čtyřiadvacet hodin? Ano, zbaštili."

Tento článek nebude, jak by mohl napovídat použitý citát, varováním před změnou světa v totalitní fašistický systém. Bude tu řeč o Microsoftu.
Pohodlně jsem se usadil do křesla, nalil si do hrnku mléko, nažhavil svůj jablečný kompot a než začne v televizi sci-fi film, který mám v plánu sledovat, musím prostě vyprodukovat pár desítek byte textu. Co mě k tomu nutí ? Tato konverzace, jejímž jsem měl tu čest být na ICQ jednou stranou (částečně zkráceno z důvodů vypuštění osobních údajů):

XXXXXX: to ja delam pozvanku na reinstalacni party
Logout: reinstalacni party ?
XXXXXX: no... poprve chci reinstalovat pc cika.. pac uz to blbne a netroufam si sama
XXXXXX: vsechno uz mam zazalohovany
Logout: aha. vlastne vy musite reinstalovat obcas system
XXXXXX: 8o) obcas no... ja uz 2 roky mam jeden 8o)
Logout: a to je moc ?
Logout: ja nevim, v pocitacich se nevyznam
XXXXXX: to jo 8o) pry po roce max se to ma
Logout: aha
Logout: o tom si budu muset zjistit neco vic


Nejdřív malá historická exkurze: Kdysi dávno a není to vlastně ani tak dávno se začaly počítače probíjet do našich domácností. Byly malé a podle dněšních měřítek nevýkonné. Výroba tehdy byla drahá a nebyly dostupné dnes běžné technologie. Proto byl v těchto počítačích systém napevno zapsaný v pamětech ROM. Mám na mysli staré dobré osmibity, jako je například ZX Spectrum, Atari 800XL, Commodore 64 a další. Nebylo myslitelné v domácích podmínkách něco se systémem který obsahovaly dělat. Tudíž musel být bez chyb a fungovat. A tak se také dělo.

Pak přišly o něco výkonnější počítače. Měly rychlejší procesory a uměli toho více (třeba IBM PC a compatible) nebo dokonce mnohem více (Apple Mac, Atari ST, Amiga) než osmibity. Díky novějším technologiím bylo u některých z nich poměrně snadné systém změnit, doplnit či vylepšit a tak se také dělo.

Pak uhodil rok 1995 a Microsoft si řekl, že je dobré se posunout na úroveň těchto počítačů. Systém Windows 95 byl plný chyb, stabilní jak jihokorejský parlament při důležitém hlasování. Po předchozích generacích počítačů to byl šok. Funkčnost stejná jako u Apple Mac v roce 1985 ale její udržení vyžadovalo mnohem víc úsilí. Neznám nikoho, kdo by na Windows 95 nenadával. Právě v době Windows 95 a 98 bych tipoval největší rozmach alternativních platforem.

Máme rok 2007. Windows jsou tu stále, v mnohem barevnější verzi. Nicméně na jejich funkčnosti se nic nezměnilo. Jediné co se změnilo je jejich vnímání u lidí. To, na co lidé kteří pamatovali mnohem starší a funkčnější počítače nadávali, nová generace považuje za standard, přpadně za skvělou vlastnost, protože je to "o 10% menší opruz než dřív".

Microsoftu se povedla věc, která se povedla jen v nacistickém Německu a socialistickém táboře. Cílenou a opakovanou propagandou přesvědčili lidi, že "Válka je mír, Svoboda je otroctví, Nevědomost je síla." 90% lidí si dneska myslí přesně to co slečna v onom ICQ hovoru: Koupím si za vydělané peníze produkt, který sám o sobě není schopen trvale fungovat. Je to ale moje chyba. Po jeho nainstalování musím nainstalovat něco, co mě ochrání před viry a spywarem. To je běžné a v pořádku. I tak musím jednou za čas systém smazat a začít znovu. Pochopitelně – jak jinak – tak to vždy bylo a je to správně.

Takovým lidem nezbývá než říct, že to tak není. Počítač tu není od toho abychom sloužili my jemu ale on nám. Auto, které je jednou za čas třeba rozebrat a složit by si nikdo nekoupil. Televizi o které vím, že za rok budu muset investovat čas i peníze do její další funkčnosti, bych také asi nechtěl. Proč tedy chtít takový počítač ?

Až vám příště někdo bude tvrdit, že systém je jednou za rok třeba přeinstalovat, řekněte mu, že to není pravda. Jen si to chce vybrat ten správný systém. Jsou totiž systémy, které není třeba rok ani restartovat a také jsou systémy které běží už 25 let bez reinstalace.
31. července 2007 | rubrika: PC Bits | permalink Linkuj si ! asdf.sk
Komentáře

[1]pár odkazů (Logout ) Vloženo 31.07.2007, 22:03:59
avatar www.apple.cz
www.ubuntu.cz
www.mandrivalinux.cz


[2] (Noby ) Vloženo 31.07.2007, 23:30:36
avatar Ty snad ve svém ZX nevyměnuješ pravidelně každý rok ROM? To je divný...

[3]ale notak.. (Sectoid - Mail ) Vloženo 01.08.2007, 01:07:28
avatar Ale notak, ackoliv prave travim 2hy den reinstallem Woken,pac se to proste jendou za cas musi...

Precejenom srovnavat System nabihajici z ROM se sytemem ktery ma (skoro) vsechna nastaveni ulozena v databasi typu registry,ktera zije svym vlastnim (zhyralym) zivotem je ponekud nespravedlive. Ono i takovy psion po nekolika pokusech o instalaci GPRS patche a OPERY byl tak akorat na to, vyndat baterky,polknout, narvat CF z img system a doufat ze ten progres bar dojede do konce.

Jakkoliv mi ono provnavani delky peni..eh delky uptime prijde komicke, tak snad proboha doba "System_timer_overflow" u 9x uz je davno pryc.

Nezahlednout odkazy, malem bych zapomel na me zazitky s vymenou grafiky mod Madrakem...inu jsem zvykly na OS (mac,win) ktery je po vymene VGA schopen nabehnout alespon do 640x480 a nechat se nakrmit drivery

[4] (F6 ) Vloženo 01.08.2007, 08:20:07
avatar Souhlasim. Co dodat. Snad jen to, ze nebyt M$, byl bych bez prace :) M$ tady bude dlouho, jeho produkty budou ale stale treti jakosti. Pocitac ma fungovat, uzivatel se nema starat o cisteni registru, viry, spyware. To nikoho nezajima. V dnesnim pocitacovem svete je tohle ale normalni, i kdyz to tam nema co delat. To vse diky M$. Uzivatele nadale zustanou BFU a nutnost obcasneho preinstalovani woken budou i nadale brat jako soucast pocitacove gramotnosti. Proste to tak je. Ja predpovidam reinstalacnim parties svetlou budoucnost :)

[5] (F6 ) Vloženo 01.08.2007, 08:35:18
avatar A jeste neco. V dobe osmibitu, temer bezproblemove dobe co se tyka OS, nebylo pro uzivatele problematicke si svuj specificky problem vyresit svepomoci. Bylo to take proto, ze stesti mit pocitac nemel kazdy, byla to hracka jen pro vyvolene. M$ od te doby nepokrocil vubec nikam, jen se PeCe (s woknama) masove rozsirily a pocet BFU vuci poctu lidi prirozene pocitacove gramotnych strme vzrostl. Ale ten srot zustal porad stejny a OS taky, jen je ted barevnejsi a predstira, ze je user friendly. V Applu to narozdil od M$ pochopili hned na zacatku a soubezne s rostouci krivkou poctu BFU rostla i jejich uroven OS v zavislosti na rostouci jednoduchosti a privetivosti prave pro tuto masu. Pocitace maji slouzit lidem (i BFU) a ne je omezovat a mast chybovymi hlaskami nedavajicimi (pro ne) smysl nebo nelogickymi navyky a postupy v ovladani, kvuli kterym musi mnozi uzivatele absolvovat specialni kurzy ci zatezovat help linky. Kam jsme se to dostali.

[6] (Logout ) Vloženo 01.08.2007, 09:02:27
avatar [3]

Tak zrovna u Psionu to neni pravda. Tam po instalaci/odinstalaci temer cehokoliv nikde nic nezustava. Pokud ano, je to v prehledne adresarove strukture a lze to jednoduse odstranit. Na 5mx mam ted vse rok a je to stejne jako pred rokem. A pred rokem jsem to vse instaloval jen proto, ze jsem si pri svych experimentech corruptnul CF kartu. Nicmene i tam se system neinstaluje znovu. Jen se smaznou programy...

[7] (Noby ) Vloženo 01.08.2007, 09:17:02
avatar Sectoid: neda mi to, abych nereagoval, tady byla rec o schopnostni daneho SW fungovat na danem HW po urcitou dobu a u vsech produktu M$ po urcite dobe nezbyva nez format a znova instalace, to u jinych systemu takova samozrejmost neni. Co ja vim tak vetsina uzivatelu Psionu si v pripade nutnosti resetu stroje musi nejprve vzpomenout kde ten reset je, protoze si nepamatuje, kdy jej musela naposledy pouzit. Na stroji s woknama od M$ je reset proste funkcni klavesa. Instalace systemu a HW by mela byt spis pro odborniky a ne pro BFU, proste system po instalaci "odbornikem" by mel prezit i obsluhu od BFU a ne aby proste BFU jednou za cas system sam preinstaloval, protoze se to proste jednou za cas musi. To bych mohl chtit po ridici auta, aby si pri vymene oleje vyndal a zandal zpet motor, protoze se to jednou za cas proste musi...

[8] (Noby ) Vloženo 01.08.2007, 09:19:29
avatar No ted me napadlo, ze jsou i ridici, co maji predstavu, ze u noveho auta se olej nemeni a nechavaji to na dalsim majiteli, kteremu auto prodaji po splaceni leasingu a sami si koupi nove "bezudrzbove" auto :)

[9] (kerol ) Vloženo 01.08.2007, 11:54:46
avatar Psychologicke bariery zbavenia sa winov, z hladiska (jemne fekalne oznaceneho) "user"-a:

Prve vychadzaju z priciny "ked zdochla koza mne, nech susedovi zdochnu dve". Jedneho dna si user sused Fero kupi pocitac. No to vam je parada! Sused Jano prebdie par noci, kym pride k rozhodnutiu tiez si taky kupit - ved na to mam, nie? Taky isty, lebo co ked Fero je odbornik a inemu by sa vysmial. Na ukazku zjavnej prevahy si Jano da farebnejsi setric obrazovky...
Bariera druha: "zvyk je zelezna kosela". Funguju zle, ale poznam ich.
Bariera tretia: predstava, ze program nie je tovar. Preto vela ludi nenapadne, ze blby win mozu ist otrepat predajcovi o hlavu. Konieckoncov, na to je ta velka krabica, nie?
Bariera stvrta: sused Fero mi to okopiroval, mam to zadarmo, nemozem sa stazovat.
Bariera piata: ked to nejde, je to moja chyba. Zavolam susedovi Ferovi, urcite mi poradi...

[10] (m1c4a1 - WWW) Vloženo 01.08.2007, 13:30:28
avatar Něco na tom bude. Ale problém vidím spíš v komercializaci IT odvětví, k počítačům se tak dostávají i lidé, co by o ně v životě nezakopli. Stejně jako auto není schopnej řídit úplně každej, tak i počítače jsou pro některý úplnej blackbox. Jenže dnešní doba žádá, aby lidi pracovali s počítačem, tak se i ti "neschopní" s nimi musí vypořádat. Před 20 lety v dobách Atari si snad každý uživatel ladil magnetofon otáčením šroubečku... dnes se dělají reinstalační párty. :-)

[11] (Logout ) Vloženo 01.08.2007, 14:21:08
avatar [10]

U Maca se může i ten nejvíc neschopný uživatel vypořádat s čímkoliv a nemusí ani ladit točením šroubečku ani dělat reinstalační párty. Jde jen o to prostě neposlouchat co do člověka okolní svět tlačí a snažit se sám zjistit, jestli to co mi říkají je pravda.

[12] (Sectoid - Mail ) Vloženo 01.08.2007, 14:50:54
avatar Inu,samozrejmne je jedna vec overit si co do mne kdo tlaci,a vec druha je tvrdit ze pocitace je vec pro odborniky. To je posetile. Dnesni x86 je klasicke spotrebni zbozi a pokud se nekdo citi na instalaci woken, budiz mu to prano. Zivi mne Microsofti produkty a jakkoliv mam neco za sebou,netroufam si rict ze bych byl ten IT spešialist.

Ale v každe diskusi se najde nekdo kdo pri slovu Microsoft vidi rude.Napriklad slovensky bratr pozapomen na "barieru" vyzkousel jsem nekolik OS a (XP,2003,whatever) mi proste sednou, a to te to sem tam maznu o oplacnu ze zalohy? s tim jsem smiren.

Take je jeste bariera(bezne nechapana hlavne studenty VS) typu: potrebuju na pc makat a firemni politika se mne nepta.

Zaverem snad,jakkoliv povazuju MAC OS X za dokonalost, tak bezny BFU (jako ja) napriklad neni schopne najit kde nastavit cim se ma co otevirat. My vokynkari tomu rikame asosciace souboru. Nicmene pevne verim ze to nekde bude. Ale tentokrat opravdu ne na intuitivnim miste.

[13] (dupot23 - Mail - WWW) Vloženo 01.08.2007, 15:15:40
avatar - chybovost produktu M$ proste zivi miliony lidi ... prece jim nevemou praci diky bezchybnemu OS :) tady jde o tezky prachy.

- jinak zadnes OS neni dokonalej ani ten OS X, druhak i ty Amigy a jine se tehda tunily, dokupovaly se portove extenze, mechaniky (jezis doba 5"25' s Didakticem Gama....:)) to se neda srovnavam co do "komfortu" ale kdyz se veme hola funkcnost tak je to prostej fakt, ze to byl drzak.
Druhak i ty auta dnes nejsou co bejvaly....uz si to kazdej nespravi a taktez se pocita, ze si jednou za 4 roky koupis nove. U televize taktez menis, starou b/w za barevnou, analog za digital, sd za hd , plazmu, lcdtv.
Takze i toto prirovnani neni az tak prubojne, kazdopadne dobrej clanek a v podstate souhlasim. Mam stejnou zkusenost a podobnej nazor.

[14] (Logout ) Vloženo 01.08.2007, 15:16:54
avatar [12]

Ne na intuitivnim miste ? Kliknout na soubor pravym tlacitkem, dat Get Info a tam vybrat polozku "Open with" je opravdu hrube neintuitivni. Divim se jak to muze OS X opravdu prezit. Pritom "Tento pocitac -> Nastroje -> Moznosti slozky -> Typy souboru" to je intuice sama. Pochopitelne ze asociace typu souboru souvisi s moznostmi slozky a je moje chyba ze to nepredpokladam.

[15] (Logout ) Vloženo 01.08.2007, 15:19:17
avatar [13]
Menis. Ale tataz televize ti pojede do doby nez uznas ze je treba vymenit za novou. Neni treba jednou za cas smaznout jeji firmware nebo ji rozebrat a slozit ;)

[16]sumarizujeme (Sectoid ) Vloženo 02.08.2007, 15:15:33
avatar Takze se opet dostavame k zaveru pod kazdym takovymto clankem. Produkty firmy Mirco$oft jsou na hovno a pokud ne tak plati pravidlo cislo 1. A vischni jsou na to odbornici :)


[17] (Logout ) Vloženo 02.08.2007, 15:53:14
avatar [16]

takovou vec jsi tu prohlasil jen ty. ja jen tvrdim ze v OS X je asociace typu souboru na logickem miste, ze OS X nema chyby, ktere maji Windows a ze Microsoft je zlo incarnated

[18]* (dex ) Vloženo 02.08.2007, 17:15:39
avatar Klid, nejsme přeci žádná sekta.
Ale každého, kdo s námi nesouhlasí, rituálně sežereme.

[19]Toto hovoří za vše: (dex ) Vloženo 29.08.2007, 16:49:43

Všechna pole jsou nepovinná.
Vaše IP adresa nebude veřejně zobrazena.
Číslo v hranatých závorkách vytvoří odkaz na daný komentář.
Avatar friendly.
Vaše jméno:
Váš e-mail:
URL vašich stránek:
Nadpis:
Text: