Programátoři z pekel zde za šat a stravu programují čipová pseuda. Nyní s favicon!

Degooglizace

Zhruba před rokem jsem tu psal o tom, že je třeba držet se dále od Googlu. Za tu dobu jsem ve svém snažení poněkud pokročil.

Aby bylo hned na úvod jasno, nejsem jedním z těch digitálních hipíků, kteří bojují proti jakékoliv značce či korporaci, kterou značka představuje. Právě naopak: vždycky jsem se snažil si vybrat si hardware nebo službu z těch, které jsou vyráběné resp. provozované nějakou společností. Je v tom jistá dávka naděje na uživatelskou přívětivost, kontinuitu poskytování daného produktu a v neposlední řadě je tu možnost jisté identifikace se značkou nebo – chcete-li – fandovství.

O to důsledněji se ale snažím s takovou značkou vypořádat, když tak či onak zklame mé očekávání, svobodná volba konkurenčního produktu je totiž jediná braň, kterou zákazník-uživatel má a neměl by váhat ani na minutu s jejím použitím. Vloni mě zrušením Google Readeru, personalizované homepage iGoogle a rozbitím federace Google Talku do Jabberu přiměl Google zařadit si ho na seznam vyvrhelů a zmiňovanou zbraň použít.

Kde už jsem se ze sítí Googlu vymanil

  • Google Reader
    Jako první jsem už v minulém článku uváděl přechod z Readeru na Tiny Tiny RSS běžící na mém VPS. FireFox lze nastavit tak, aby ttRSS používal jako RSS čtečku a po kliknutí na odkaz na RSS/Atom feed automaticky přidá tento do seznamu odebíraných. Na Reader si po roce ani nevzpomenu a jediné, co mě na ttRSS iritovalo, byly aktualizace a opravy chyb téměř na denní bázi. Začal jsem je tedy ignorovat a až si na to někdy udělám chvíli čas, aktualižuju skokově na aktuální verzi.
  • Google Talk
    Kde není federováno, tam mě to nezajímá. Ačkoliv část mých kontaktů používala Jabber jen proto, že to byl Google Talk (nyní Hangouts), většina používá Jabber proto, že je to Jabber a kupodivu mám zájem především o ně. Nebyl jsem před rokem sám, kdo se vrátil ke službám Jabbim.cz, dokonce nápor migrantů chvíli zamával se stabilitou jejich serverů. Můj původní účet byl už pochopitelně dávno zrušen, dopřál jsem si tak kratší a zapamatovatelnější logout@jabber.cz. Občas se mi někde v kontaktech zjeví některý uživatel s gmail.com za zavináčem, klient mi vyhodí pěknou řádku chyb v nekorektních XMPP zprávách a tím to hasne. Čistí Hangouťáci jdou mimo mě a odřízl jsem je stejně jako kdysi nepolepšitelné uživatele ICQ.
  • Google Picasa
    Od května loňského roku jsem nenahrál na Picasu jedinou fotku. Ačkoliv jsem tuhle službu používal zhruba stejně dlouho jako GMail, nechyběla mi ani minutu. Už vloni jsem byl rozhodnut přesunout se na Flickr. Mám na něm účet už několik let, ale používal jsem ho jen zřídka – plný účet stál totiž ještě před rokem pětačtyřicet dolarů. Byl jsem už rozhodnut peníze investovat, protože možnost zálogy fotografií plném rozlišení mi přišla proti picasáckému mršení fotek velmi lákavá, Flickr však přišel docela nečekaně s terabajtem pro každého a zdarma. Profi fotografové sice od té doby nadávají na změny v GUI webu, já jsem ale spokojen (i když zcela nedávné přejmenování Sets na Albums mě také poněkud vytáčí). Přesun fotek z Picasy je ale poměrně nárazový, většinu jich mám zatím jen v iPhotu a záloze na TimeMachine disku. Do roka a do dne snad bude vše z Picasy právě na Flickru.
  • Android
    Po vyhledávači a mailu bude pravděpodobně Android a zejména služby na něj navázané globálně nejpoužívanějším produktem Googlu. Za dva a kus roku s tímto mobilním systémem jsem nebyl v podstatě nikdy tak spokojený, aby tam nebylo nějaké „ale“. Je jedno, zda máte opravdový low-end z Číny, mnohem lépe vybavený low-end z Japonska nebo relativní high-end z Koreje. Časem se to zpomalí, vy to jednoho dne zjistíte a začne vás to štvát. Konkurenčních možností je tu naštěstí dostatek a přejít na některou je pořád mnohem příjemnější, než používání krutohaxorsky upravené verze systému, u které si nemůžete být nikdy jisti, zda právě zadané číslo kreditky také neputuje na čínské vrchní velení pozemních ozbrojených sil. Já si z konkurence vybral BlackBerry 10.
  • Google Contacts
    O přechodu z Google Contacts na ownCloud jsem tu už také psal. Se změnou mobilní platformy přišel drobný zádrhel – BB10 si s ownCloudem rozumí, ale někde je chybka a nově zadaný kontakt se každý den v databázi ukládá znovu a znovu a znovu. Když jsem zjistil, že většinu z údajných 512 kontaktů představují tři zadané v půli března, jal jsem se hledat příčinu problému a nakonec jsem vyřešil problém obezličkou v podobě pravidelně spouštěného čistícího skriptu. Podle sáhodlouhých debat na příslušných fórech se totiž přesně neví, zda je chyba na straně BB10 (to pomocí stejného protokolu na jiných serverech funguje) nebo ownCloudu (ten pomocí stejného protokolu s jinými zařízeními také funguje) a dobrání se pravdy bych se nemusel nikdy dočkat.
  • Google Maps a Latitude
    Latitude jako samostatný produkt skončila a přesunula se v jisté míře pod síť Google+, které jsem se rozhodl neúčastnit, takže jsem tuto službu musel opustit. Dodnes jsem nenašel žádný stejně multiplatformní a fungující ekvivalent a Latitude snad jako jedinou ze služeb opravdu postrádám. Měl jsem na ní část rodiny a sledování při nějakých delších cestách přes půl republiky (což se děje několikrát za týden) bylo velmi informativní a uklidňující.
    Mobilní mapy od Googlu jsem sice občas použil, ale zlatá éra z doby před čtyřmi lety, kdy šlo ve Windows Mobile hvězdičkovat libovolná místa a na desktopu si pak hvězdičky prohlížet či je poslat někomu dalšímu, už to nebyla. S přechodem na BB10 jsem začal používat integrované BlackBerry Maps, které údajně nejsou až tak kvalitní, ale když jsem začal v Radotíně hledat ulici s kinem, uživatelé Androidu se ještě stále točili dokolečka, zatímco já už šel správným směrem.
    Používání googlích map na desktopu mi v posledních letech nepřišlo vůbec jako užitečná kratochvíle. České mapy od Seznamu je válcují na všech frontách s výjimkou StreetView a i tam se to začíná měnit k lepšímu – Seznam už má vlastní snímací vozy a projel s nimi minimálně celou Prahu a velkou část střední Moravy. Kvalita fotek sice zatím na první pokus nedosahuje té od Google, ale zase jsou snímány v mnohem kratších intervalech, takže ulicí opravdu projedete a nikoliv proskáčete mílovými kroky. Taktéž šoféři jsou větší drsoni a nebojí se vjet i do uliček, které konkurence nepokryla, čímž u mě rozhodně vedou.
  • Google Docs
    Online kancelářský balík, který pro mě zcela ztratil význam v den, kdy jsem do ruky dostal vysokoškolský diplom. Je pravda, že bez něj by valná většina školních týmových projektů byla podstatně komplikovanější, ale pro domácí použití nemám vůbec potřebu jej používat. Open/LibreOffice jsou sice pořádný moloch, ale při psaní prostého textu nebo tvorbě tabulky mi v nich alespoň neúpí oba PowerPC procesory. Jedinou připomínkou existence Docs jsou zhruba dva maily týdně, prostřednictvím kterých mě někdo žádá o nasdílení toho či onoho dokumentu. Předpokládám, že až mnou vytvořené dokumenty zastarají, bude klid nadobro.

Kde je to zatím v procesu vymaňování

  • YouTube
    V době, kdy se uživatelé integrovaného Movie Makeru ve Windows XP mohli rozhodnout leda tak mezi obskurdními formáty Intel Indeo a Windows Media, já měl na Macu o deset úrovní komfortnější iMovie HD a občas se mi i povedlo foťákem či mobilem natočit video, které jsem chtěl umístit někam online. Nejdříve jsem je nahrával na freehosting u ic.cz, poté jsem si vytvořil účet na YouTube a videa přesunul tam. Bylo to už v době, kdy se stal vlastníkem YT Google, ale tenkrát ještě nebyly šrouby nijak zvláště utahovány.
    To se stalo až nedávno, když jsem zjistil, že bez založení účtu na Google+ už nemůžu hodnotit a komentovat. Pro mě je to důvodem k přechodu jinam. Tím „jinam“ myslím Vimeo, kde jsem ostatně už před třemi lety začal publikovat el-Kást (stále doufám, že se k němu jednou vrátím) a které mi od počátku připadá jako takový Flickr pro videa. Jediné, co mi přechod může poněkud zkomplikovat je, že od valné většiny videí na YouTube nemám originál, protože jsem YT bral jako neměnnou konstantu cloudového světa. Pošetilá lehkomyslnost.
  • Google Analytics
    Účet na Analytics jsem si založil, abych mohl sledovat odkud mi lidé na weby chodí a co tam čtou. Například u tohoto blogu jsem zjistil, že dobrá čtvrtina návštěvnosti je tvořena výsledky z vyhledávačů, deset procent titulkou na ZX Magazínu, něco kolem 5% ze sociálních sítí a zbytek je tak nějak náhodný. Když mám v týdnu jeden či dva články, přijde sem zhruba pět stovek lidí, když nenapíšu nic je to polovina. A když publikuju něco, co retweetne Martin Malý, lehá mi server pod náporem tisícovky čtenářů za den. Nic světoborného.
    Zbylé weby pak nedosahují ani 10% těchto údajů a například vůbec nejpoužívanější mé dílo – agregátor Spectristi – má sice kolem deseti tisíc loadů za měsíc, jenže ne na webu, nýbrž v RSS feedu a ten zpomalovat přítomností kódu Analytics nechci a počítám si to sám.
    A tak se asi na Analytics vykašlu zcela. Malý obyčejný český blogger píšící pro zábavu a ne pro monetizaci Analytics nepotřebuje. Má totiž na práci jiné věci než se hrabat v komplikovaném, javascriptu plném rozhraní, v němž ho navíc víc než polovina údajů vůbec nezajímá.

Kde zůstanu, dokud to bude snesitelné

  • Google Search, GMail, Google Calendar, Blogger, Google Apps
    Tyhle služby používám, protože to pro mě má zatím význam – vyhledávač bohužel nemá žádnou relevantní konkurenci, takže jeho používání asi jen tak nepřestane. Mail (na doméně googlu i mojí vlastní), kalendář i blogovátko fungují, nenutí mě do Google+, neubírají funkcionalitu ani nepřidávají novou a nevyžádanou, není tedy v tomto okamžiku důvod se jich zbavovat. Pokud se to někdy změní, půjdou i ony.

Vzpomínám s nostalgií na dobu, kdy Google byl tvořen jen bílou stránkou s logem, textovým políčkem a dvěma tlačítky. Tenkrát si mě získal a já v průběhu let předpokládal, že se i nové služby budou držet této filosofie jednoduchosti a nevtíravosti a to pokud možno navždy – ano, v mládí jsem skutečně býval mladistvým lamerem. Teď už je i mně zcela jasné, že se tak nestalo a i když je tu čas od času pozitivní zpráva, vidím to tak, že za pár let budu ze všech služeb opět využívat jen tu bílou stránku s políčkem a dvěma tlačítky.