Programátoři z pekel zde za šat a stravu programují čipová pseuda. Nyní s favicon!

Elopův hattrick

Je to tu. Nokia a její vedení už potřetí za sebou dokázala zaříznout prodej zařízení, která ještě ani nejsou na trhu. Ukázkový příklad páně Elopova zhoubného vedení, řekněte si. Taky jsem si to samozřejmě hned pomyslel, nejde si to nepomyslet, když vás o tom hned začnou přesvědčovat všechna globální média. Co si o tom myslím po chvilce hloubání?

Řeknu to hned v první větě: to jak jde Nokia tržně do kytek je podle mě zejména o špatném marketingu.

V Nokii byl odjakživa (a tím myslím od dob 5110) bordel. Podle informací všech, kteří se o tuto společnost jen lehce otřeli, to vždy byla korporace s byrokratickým stylem řízení, nepřehlednou strukturou konkurujících si vývojových oddělení a lidmi v rozhodovacích pozicích, kteří byli odtrženi od podstaty toho, co vyrábí. Nemůžu to potvrdit, sám mám s finským výrobcem zkušenosti jen jako většina lidí – v jistou chvíli jsem používal jejich produkt a v podobě „outdoorové“ 5110 momentálně i používám.

Psion 5mx - Symbian na přelomu tisíciletí

Jinak než kombinací výše uvedeného si ale neumím vysvětlit, jak je možné, že společnost, která měla už po roce 2000 přístup k multitaskovému, dotykovému, úspornému a především funkčnímu systému s obstojnou základnou aplikací z toho nevytěžila prakticky nic a i místo toho se soustředila na jeho vytrvalé kriplení a produkci barevných gumových holínek hloupých telefonů.

To nechme ale stranou. Je to jen příčina stavu, v němž Nokia byla v roce 2010, kdy se nový management rozhodl udělat tolik potřebné přořezání neplodného sadu. Se strategií, kterou zvolili můžeme nebo nemusíme souhlasit, ovšem u komunikace se zákazníky a souvisejících marketingových kroků nelze než kroutit hlavou.

Na postupném ukončení produkce symbianových telefonů by Nokia asi až tak neztratila. Korporátní sféra, do které telefony s tímto OS pravděpodobně směřovaly nejvíc, odepisuje vybavení zhruba tři roky a tou dobou už náhrada v podobě byznys telefonu s WP7 měla být na trhu (a taky je). Hustorychtální omladina, které na novém telefonu každých 6-12 měsíců (dle stavu peněženky předků) záleží nejvíc už tou dobou stejně vedla iOS-Android války a těch pár technických Symbian fanboys Nokii neživí. Čili tady problém nevidím, problém je v tom, že nikdo z marketingového oddělení neměl odvahu vymyslet strategii, která by to zákazníkům prezentovala jako výhodu, médiím zabránila psát o slepých kolejích a smrti a hlavně stanovila co smí a co nesmí říkat veřejně Elop. Takový Apple udělal radikální hardwarový či softwarový řez v historii mnohokrát a vždy to bylo prezentováno tak, že to působilo omdlevání fanynek.

Nokia N9 - většina lidí na ní nečekala
Zdroj obrázku: smartmania.cz

Druhá chyba přišla ve chvíli, kdy Nokia prohlásila že N9 s Meego je mrtvá ještě v době, kdy v rumunské továrně dotahovali poslední šrouby před spuštěním sériové výroby. Následovala kampaň, která tvrdila, že je tu telefon, na který jsme čekali. Stačilo přitom otevřít libovolný populárně-technický web a buď se tam o Meego vůbec nepsalo, nebo jen jako o nenarozené mrtvolce. Nemohla Nokia vsadit například víc na propagaci Open Source podstaty telefonů, případně zainvestovat do spouštěče androidích aplikací jako Blackberry? Prodeje by tím určitě níž už nešly.

A teď tu máme třetí vlastňák, kterým dosáhli v titulku zmíněného hattricku. Ne všechny telefony s Windows Phone 7 jsou už na trhu a Microsoft s Nokií vydají prohlášení o nemožnosti update na Windows Phone 8. Mají snad nějakou díru v poušti, kterou potřebují zavézt neprodanými Lumiemi?

Nokia Lumia
Zdroj obrázku: nokialumia.cz

Přitom je to opět celé jen o komunikaci. Lumie dostanou nejspíše update označovaný jako Windows Phone 7.8. Tento update přinese změny v GUI a jistě i opravu známých chyb. Co nepřinese je možnost spouštění nativního kódu psaného v C/C++ a plný multitasking, což jsou hlavní novinky v nové verzi Windows Phone. Zde je na místě říct si: No a? Nevěřím tomu, že aplikace v C/C++ budou vznikat rychleji než aplikace v managed code. Stačí se podívat na Android, kde je to kromě her a některých multimediálních aplikací samá Java. Mám androidí placky s ARM i MIPS a aplikace, které nejvíce používám jedou na obou strojích, protože žádné NDK nevyužívají. Dokonce je tam i pár her a některé nevypadají vůbec špatně. Plný multitasking jsem na telefonu měl v době Windows Mobile 5 a nikdy předtím ani potom. Android si aplikace suspenduje a killuje jak uzná za vhodné, iOS má multitasking řešený vlastním originálním způsobem a miliony lidí to přijímají a chrochtají blahem. Jedná se tedy o funkcionalitu postradatelnou, zvlášť když se zaměříme na masu, ze které je nejvíce peněz.

Marketingový mág, který označil tento update verzí „7.8“ by ale zasloužil vystřelit z děla. Když vyšel iOS 4, na nejstarších podporovaných telefonech také neměl multitasking. Z hlediska uživatele to tedy byl v podstatě jen trochu vylepšený iOS 3. Přesto hádám, že ani na pět minut nikoho v Apple nenapadlo nazvat to iOS 3.14159, neb to by byla pro prodeje katastrofa. 4 je totiž víc než 3.14159, stejně jako je 8 víc než 7.8 a to většině novinářů dneska stačí.

Ne, takto se to dělat nedá. Když se sejdou dvě společnosti s polovičatým marketingem, výsledek se nesčítá, ale násobí. V Nokii by se měl někdo vzpamatovat a uvědomit si, že když neumím prodat to co vyrábím a neumím prezentovat svojí vizi a strategii tak, aby vyzněla pozitivně, je úplně jedno jestli budu vyrábět draze v Německu nebo levně v Bangladéši. Sníží to akorát ztrátu, zisk nezvedne…